Detta gäller för däck i Sverige
I Sverige har vi lagar och regler som reglerar användningen av olika typer av däck. Allt från när man ska byta till vinterdäck till vad som gäller för tillkopplat släp.
Det finns tre perioder för vinterdäck:
- Mellan 1 december – 31 mars måste du använda vinterdäck om det är vinterväglag.
- Från och med 1 oktober får du sätta på och använda dubbdäck, men senast 15 april ska de plockas av om det inte är snö och/eller is på vägarna.
- Mellan 16 april – 30 september är det förbjudet att använda dubbdäck om det inte är eller förväntas bli vinterväglag.
Beroende på var du bor i Sverige behöver du ta hänsyn till väglaget och om det passar för sommar- eller vinterdäck innan du byter. Vinterväglag betyder att de finns snö, snömodd, is eller frost på vägen. I slutändan är det polisen som avgör om det är vinterväglag eller inte. Tänk på att redan vid fem plusgrader förlorar sommardäcken de egenskaper som krävs för att slippa halkolyckor.
Om du är osäker bör du byta till vinterdäck i november, och inte byta till sommardäck förrän efter 31 mars.
Vinterdäckskravet omfattar även släpvagn med samma datum som för personbil.
Tänk på att det också kan finnas lokala regler för dubbdäck. I vissa städer råder det dubbdäcksförbud på utvalda gator – det kan man höra med kommunen om.
Det finns också undantag från kravet om att använda vinterdäck. Du får bland annat köra bilen till besiktning om du tar närmaste vägen. Det är också tillåtet att bogsera bilen i samband med reparation eller att provköra bilen utan vinterdäck.
Reglerna om vinterdäck gäller även för utländska fordon som reser till och från Sverige.
November och april är bråda däckbytartider – och vårt tips är att boka in det i god tid.
Blanda aldrig däcktyper
Samtliga däck på ett fordon ska vara av samma typ. Har du dubbdäck i bak på bilen ska du även ha det i fram. Samma princip gäller för dubbfria däck.
Om du ska köra med släp och dragbilen har dubbdäck måste även släpvagnen ha det. Däremot får du dra en släpvagn som har antingen dubbade eller odubbade däck med en bil som har dubbfria däck.
Vad gäller för årets-runt-däck?
Året runt däck eller allround-däck kallas normalt de däck som ska fungera året runt, och det är ofta vinterdäck utan dubb.
Men till vårt nordiska klimat finns det i praktiken inga däck som är bra både på vintern och på sommarn och så kallade året-runt-däck är inte alltid godkända som vinterdäck i Sverige. Däck utan dubb som har tillräckliga vinteregenskaper för att bli godkända som vinterdäck är inte säkra på sommarväglag eftersom de har annan gummiblandning och mönster.
VTI (Statens väg och transportforskningsinstitut) publicerade 2015 rapporten Jämförelse av vinter- och sommardäck på barmark sommartid där de konstaterar att det är stor skillnad i väggrepp mellan de testade sommar- och vinterdäcken, både när det gäller broms- och styrprestanda. Deras råd är därför att alltid använda särskilda däck för sommar respektive vinter.
Detta gäller för däck i andra länder
I Danmark finns det ingen lag på att använda vinterdäck, däremot är dubbdäck bara tillåtet i perioden 1 november till 15 april. Däcken på person- och varubilar ska alltid ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter överallt.
Dubbdäck är förbjudna i Tyskland och Polen. Det innebär i praktiken ett dubbdäcksförbud för alla resor från Sverige söderut i Europa om du kör genom Tyskland eller Polen. Om du blir stoppad av polisen får du både böter och riskerar att få dra ut dubbarna eller skaffa fram dubbfria däck. I Tyskland ska alla fordon ha ”ändamålsenlig utrustning” när det råder vinterväglag, och någon tidsbestämd period finns inte. På torra eller regnvåta vägar är sommardäck tillåtna. Tidigare fanns ett undantag som tillät dubbdäck på sträckan mellan färjan och Bordershop men det undantaget gäller inte längre.
I Danmark och Polen är sommardäck tillåtna vintertid.
Läs mer om vad som gäller i andra länder hos M Sverige.
Vill vi ha mer om olika typer av vinterdäck?