Hur ska däck förvaras?

Spelar det någon roll hur man förvarar däcken? Kan de hålla längre om man förvarar dem rätt när de inte används?

Våra bästa tips för däckförvaring

Man ska ta hand om sina däck på ett bra sätt så håller de längre. Om du vill förvara dina däck själv är det några saker som är viktiga att tänka på.

  • Rengör däcken noga för att få bort avlagringar och kemikalier som annars kan slita på dem.
  • Kontrollera däckens skick så att du inte blir besviken när det är dags att byta nästa gång, och kan vara ute i god tid om det är dags för nya däck
  • Förvara däcken i en sval, torr och mörk miljö där de har gott om plats.

Innan du byter mellan sommar- och vinterdäck (eller tvärtom) kan det vara en bra idé att markera vilket däck som satt på vilken plats på bilen. Då är det mycket lättare att veta hur de ska sitta när däcken ska sättas på igen. Skriv exempelvis vänster fram på en lapp som du tejpar på däcket.

Rengör däcken

Använda emulgerande däcktvätt som är särskilt avsedd för däck, och tvätta sedan med såpa och skölj med varmt vatten. Använd inte för starka rengöringsmedel då det finns en risk att de sipprar in i däcket.

Högtrycksapparater kan också användas för att tvätta däcken, men håll inte strålen minst 20 cm från däck och fälg för att inte skada däckets sidovägg.

Ta ett däck i taget och torka både fälg och däck för att undvika att få vattenmärken och för att få bort små rester av bromsdamm.

Kontrollera däcken

Kontrollera både däck och fälg. Titta efter djupa sprickor eller bulor på sidan av däcket som kan avslöja skador som bör undersökas av specialister innan det används igen. Hittar du småstenar som inte försvann i tvätten ska de också tas bort. Ta gärna en extra titt på däckbanan och se efter om den är jämnt sliten, eller om slitaget sitter mest på ena eller båda ytterkanterna, eller mitt på.

Mät mönsterdjupet

Mät mönsterdjupet på alla däcken innan du lägger undan dem så att du vet om du behöver nya, eller om de håller en säsong till. Ta bort eventuella småstenar som inte försvann i tvätten och ta en extra titt på däckbanan för att se om den är jämnt sliten.

Minimumkravet för mönsterdjup på sommardäck ska vara minst 1,6 millimeter i däckets huvudmönster – men minst 3 millimeter rekommenderas. Slitage kan leda till att däcket förlorar mönsterdjupet och då måste det bytas.

För vinterdäck gäller att mönsterdjupet är minst 3 mm, men redan vid 5 mm betraktas ett vinterdäck inte längre som ett säkert däck.

Tänk på att mönsterdjupet slits ner i takt med att du kör. Kontrollera gärna mönsterdjupet regelbundet och inte bara i början på vintersäsongen. Det finns speciella mönsterdjupsmätare men det går lika bra med en tumstock eller en linjal.

Kontrollera åldern

Däck är gjorda av gummi som är en färskvara. Ju äldre ett däck är, desto sämre blir körförmågan och gummit slits ut lättare.  Det finns inget ålderskrav på däck men den rekommenderade användningsåldern för däck är max 6 år ur ett säkerhetsperspektiv. Vissa däck har längre hållbarhet än andra vilket du troligen fick information om när du köpte däcken.  Du kan kontrollera hur gammalt ett däck är genom den fyrsiffriga koden (DOT-markeringen) på sidan av däcket. De två första siffrorna anger vecka och de två sista anger vilket år däcket är tillverkat. Total ålder räknas från dagen däcket tillverkades.

Fyll på luft

Innan du lägger undan däcken för lagring kan det vara en god idé att kontrollera lufttrycket och fylla på luft i dem. Fyll på mer luft i däcken är normalt, gärna 0,5 bar extra, eftersom luft läcker ut ur däcken medan de ligger och väntar på att användas igen.

Förvara däcken i rätt miljö

Däcken ska förvaras i en sval, torr och mörk miljö där de har gott om plats. De får inte utsättas för direkt solljus. Den idealiska temperaturen ska vara runt 15 grader celsius, men bör inte gå över 25 grader. Om det är för varmt eller kallt påverkas gummits egenskaper och däckets livslängd förkortas.

Däcken ska inte utsättas för direkt solljus, regn eller fuktiga omgivningar och ska inte komma i kontakt med olja, bensin, fett eller kemikalier.

Däcken ska inte lagras stående, utan staplas på varandra (om de har fälg), eller hängas upp på speciella däckkrokar.

Det kan bli kostsamt att köpa nya däck oftare än vad som hade behövts om man lagrar däcken fel.  Ett däckhotell är en smart lösning